BEZPŁATNA PUBLIKACJA DO POBRANIA
SPIS TREŚCI
Rozdział 1 WPROWADZENIE……………………………………………………………………………7
1.1. Cel i zakres pracy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ……………………………………..10
1.2. Obszar badań i horyzont czasowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . …………………………………….11
1.3. Źródła danych i metody analizy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ………………………………………14
1.4. Podziękowania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ……………………………………. 16
Rozdział 2 TRAJEKTORIA WZROSTU GOSPODARCZEGO GZM PO 2000 ROKU………………17
Rozdział 3 POTENCJAŁ GOSPODARCZY METROPOLII I JEGO WEWNĘTRZNE ZRÓŻNICOWANIE …………………………………………………………………………23
3.1. Pracujący. . . . . . . . . . . . . …………………………………….. . . . . . . . . . . . . … . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..23
3.2. Przedsiębiorczość i podmioty gospodarcze. . . . . . . . . . . . . …………………………………… . . . . . . . ..28
3.3. Firmy o dużej dynamice wzrostu. . . . . . . . . . . . . . . …………………………………….. . . . . . . . . . . . . ..32
3.4. Aktywność innowacyjna podmiotów gospodarczych w miastach GZM . . . ……………………………36
3.5. Przychody firm. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . …………………………………….. 43
3.6. Dochody mieszkańców. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ……………………………………… . . . 46
3.7. Dochody samorządów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ……………………………………..48
Rozdział 4 BAZA EKONOMICZNA GZM……………………………………………………………53
4.1. Teoria bazy ekonomicznej – wprowadzenie. . . . . . . . . . ……………………………………. . . .53
4.2. Wielkość, dynamika i struktura sektora bazowego (egzogenicznego) miast GZM……………………………55
Rozdział 5 FUNKCJE DECYZYJNE I KONTROLNE………………………………………………61
Rozdział 6 ZMIANY STRUKTURALNE.NOWE BRANŻOWE ŚCIEŻKI ROZWOJU………………67
6.1. Mechanizmy rozwoju nowych ścieżek branżowych w metropolii. . . . . . . . . . . …………75
6.2. Studia przypadku nowych ścieżek branżowych w metropolii. . . . . . . . . …………………77
6.2.1. PRZEMYSŁ SAMOCHODOWY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . …………………………77
6.2.2. INFORMATYKA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . …………………………………………… .78
6.2.3. MEDYCYNA I TECHNOLOGIE MEDYCZNE. . . . . . . . . . . …………………………………80
6.2.4. LOGISTYCZNE CENTRA DYSTRYBUCJI. . . . . . ……………………………………………… 81
6.2.5. CENTRA HANDLOWE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ………………………………………………… .82
6.2.6. NOWOCZESNE USŁUGI BIZNESOWE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . …………………………84
6.3. Nowe branżowe ścieżki w przestrzeni metropolii. . . . . . . . . . . ……………………………… 85
Rozdział 7 KAPITAŁ LUDZKI…………………………………………………………………………87
7.1. Specyfika obszarów poprzemysłowych w kontekście kapitału ludzkiego. . …………………….87
7.2. Potencjał edukacyjny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . …………………………………….. 89
7.3. Potencjał kulturowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . …………………………………….. . . . . . . . . . ..91
7.4. Potencjał przedsiębiorczy i kreatywny . . . . . . . . . …………………………………… . . . . . . . . . ..100
7.5. Potencjał populacyjny. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ……………………………………. . . . . . . . .107
7.6. Rozwój GZM a rola kapitału ludzkiego. . . . . . . . . . . ……………………………………. . . . . . . . . 110
Rozdział 8 BIEGUNY WZROSTU W PRZESTRZENI GÓRNOŚLĄSKO-ZAGŁĘBIOWSKIEJ METROPOLII………………………………………………………………………………………113
Rozdział 9 WNIOSKI …………………………………………………………………………………125
9.1. Obszary wymagające wsparcia. . . . . . . . . ……………………………………. . . . . . . . . .127
9.2. Wyzwania dla dalszego rozwoju gospodarczego metropolii. . . . . . . . . . . . . . ……129
9.3. Proponowane kierunki dalszych badań i analiz. . . . . . . . . . . . . . . . …………………130
Literatura………………………………………………………………………………………137
Spis danych źródłowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ……………………………. . . . . . . . . . . 146
ISBN 978-83-65105-84-4
Cena książki: 0,00 zł brutto