Kontrola techniczna tramwajów

Kontrola techniczna tramwajów prowadzona jest przez Zakład Komunikacji Miejskiej IRMiR, który posiada Certyfikat Systemu Zarządzania Jakością zgodny z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2015 w zakresie:

  • Badań technicznych tramwajów i trolejbusów,
  • Badań zespołów i urządzeń tramwajowych i trolejbusowych.

Od początku istnienia dziedziny działalności Zakładu była szeroko pojęta problematyka komunikacji miejskiej, jej doskonalenie i inicjowanie nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych. Obecnie Zakład prowadzi działalność badawczo-doradczą oraz wykonuje ekspertyzy na rzecz producentów i użytkowników w zakresie tramwajów, trolejbusów oraz ich wyposażenia.

Prace wykonywane w ramach kontroli technicznej tramwajów można podzielić na następujące grupy:

  1. Okresowe badania techniczne tramwajów oraz okresowe badania techniczne trolejbusów eksploatowanych w przedsiębiorstwach komunikacyjnych. Uzyskanie pozytywnego wyniku badań jest podstawą do wydania zaświadczenia dopuszczającego pojazd do ruchu.
  2. Rozszerzone badania techniczno-ruchowe wagonów tramwajowych i trolejbusów, dopuszczające do ruchu pojazdy używane oraz zmodernizowane (dotyczy to głównie taboru sprowadzanego z zagranicy). Badania wykonywane są zgodnie z rozporządzeniami o zakresie i sposobie przeprowadzenia badań technicznych oraz warunkach technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
  3. Badania i ocena urządzeń tramwajowych, takich jak: napędy drzwi, sprzęgi, odbieraki prądu, przekształtniki trakcyjne i przetwornice napięcia, nagrzewnice i inne aparaty i urządzenia wchodzące w zakres wyposażenia taboru tramwajowego i trolejbusowego.

Ponadto Zakład Komunikacji Miejskiej aktywnie włącza się w prace koncepcyjne i konsultacyjne dotyczące:

  1. rozwiązań konstrukcyjnych taboru tramwajowego i trolejbusowego,
  2. nowelizacji i opracowywania norm technicznych z zakresu komunikacji miejskiej (mgr inż. Zygmunt Tarchalski jest kierownikiem zespołu problemowego nr 265 ds. komunikacji miejskiej, powołanego przez Polski Komitet Normalizacyjny),
  3. trakcji elektrycznej (dr inż. Maciej Kozierkiewicz jest stałym członkiem Komitetu Technicznego nr 61 PKN),
  4. aktualizacji przepisów związanych z miejską trakcją elektryczną.

Zakład posiada nowoczesne laboratorium wyposażone w elektroniczną aparaturę niezbędną do przeprowadzania okresowych badań pojazdów, w szczególności do pomiaru i rejestracji parametrów ruchowych, pomiarów i sprawdzania oświetlenia, hałasu i pomiarów elektrycznych, w tym pomiarów rezystancji i wytrzymałości izolacji, pomiarów instalacji ochronnych itp.