Kontrola techniczna tramwajów
Kontrola techniczna tramwajów prowadzona jest przez Zakład Komunikacji Miejskiej IRMiR, który posiada Certyfikat Systemu Zarządzania Jakością zgodny z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2015 w zakresie:
- – Badań technicznych tramwajów i trolejbusów,
- – Badań zespołów i urządzeń tramwajowych i trolejbusowych.
Od początku istnienia dziedziny działalności Zakładu była szeroko pojęta problematyka komunikacji miejskiej, jej doskonalenie i inicjowanie nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych. Obecnie Zakład prowadzi działalność badawczo-doradczą oraz wykonuje ekspertyzy na rzecz producentów i użytkowników w zakresie tramwajów, trolejbusów oraz ich wyposażenia.
Prace wykonywane w ramach kontroli technicznej tramwajów można podzielić na następujące grupy:
- Okresowe badania techniczne tramwajów oraz okresowe badania techniczne trolejbusów eksploatowanych w przedsiębiorstwach komunikacyjnych. Uzyskanie pozytywnego wyniku badań jest podstawą do wydania zaświadczenia dopuszczającego pojazd do ruchu.
- Rozszerzone badania techniczno-ruchowe wagonów tramwajowych i trolejbusów, dopuszczające do ruchu pojazdy używane oraz zmodernizowane (dotyczy to głównie taboru sprowadzanego z zagranicy). Badania wykonywane są zgodnie z rozporządzeniami o zakresie i sposobie przeprowadzenia badań technicznych oraz warunkach technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
- Badania i ocena urządzeń tramwajowych, takich jak: napędy drzwi, sprzęgi, odbieraki prądu, przekształtniki trakcyjne i przetwornice napięcia, nagrzewnice i inne aparaty i urządzenia wchodzące w zakres wyposażenia taboru tramwajowego i trolejbusowego.
Ponadto Zakład Komunikacji Miejskiej aktywnie włącza się w prace koncepcyjne i konsultacyjne dotyczące:
- rozwiązań konstrukcyjnych taboru tramwajowego i trolejbusowego,
- nowelizacji i opracowywania norm technicznych z zakresu komunikacji miejskiej (mgr inż. Zygmunt Tarchalski jest kierownikiem zespołu problemowego nr 265 ds. komunikacji miejskiej, powołanego przez Polski Komitet Normalizacyjny),
- trakcji elektrycznej (dr inż. Maciej Kozierkiewicz jest stałym członkiem Komitetu Technicznego nr 61 PKN),
- aktualizacji przepisów związanych z miejską trakcją elektryczną.
Zakład posiada nowoczesne laboratorium wyposażone w elektroniczną aparaturę niezbędną do przeprowadzania okresowych badań pojazdów, w szczególności do pomiaru i rejestracji parametrów ruchowych, pomiarów i sprawdzania oświetlenia, hałasu i pomiarów elektrycznych, w tym pomiarów rezystancji i wytrzymałości izolacji, pomiarów instalacji ochronnych itp.