Seminarium: Odkrywanie pi??kna miast. Dwa lata z ustaw?? krajobrazow??

Instytut Rozwoju Miast zaprasza na seminarium pt. ,,Odkrywanie pi??kna miast. Dwa lata z ustaw?? krajobrazow?????, kt??re organizowane jest w ramach Obserwatorium Polityki Miejskiej IRM. Wydarzenie odb??dzie si?? w Krakowie 23 czerwca.


 

Miasto, b??d??c w swej istocie form?? koncentracji przestrzennej ludno??ci i r????nego rodzaju dzia??alno??ci jest jednocze??nie polem, w kt??rym szczeg??lnie intensywnie uwidaczniaj?? si?? wsp????zale??no??ci mi??dzy interesami jednostkowymi i grupowymi, a tym co g??rnolotnie nazywamy dobrem og????u lub interesem publicznym. Miasta od wiek??w poddawane by??y r????nego rodzaju regulacjom, kt??re definiowa??y ??w interes oraz wyznacza??y zasady gwarantuj??ce jego zachowanie. Porz??dek ten, znajdowa?? wyraz r??wnie?? w przestrzennej organizacji miast i w jego wizualnym aspekcie ??? krajobrazie.

Krajobraz polskich miast po transformacji wskazuje, ??e to raczej interesy partykularne odegra??y tu zdecydowanie wi??ksz?? rol??, a pa??stwo oraz w??odarze miast w zbyt ma??ym stopniu dbali o ich zr??wnowa??ony rozw??j. By?? mo??e r??wnie?? w odbiorze spo??ecznym, dba??o???? i pi??kno miast, nie nale??a??a do zagadnie?? priorytetowych.

Wydaje si?? jednak, ??e kolejne pokolenia mieszka??c??w polskich miast zwracaj?? coraz wi??ksz?? uwag?? r??wnie?? na jako???? estetyczn?? swojego otoczenia. W jakim?? stopniu odpowiedzi?? na te potrzeby by??o przygotowanie 2 lata temu tzw. uchwa??y krajobrazowej, kt??rej obecny kszta??t w du??ej mierze zawdzi??czamy oddolnej aktywno??ci spo??ecznej. Przyj??cie ustawy krajobrazowej nie zako??czy??o jednak dyskusji o polskiej przestrzeni. Trwaj??ce prace nad kodeksem urbanistyczno-budowlanym sk??aniaj?? do dalszych refleksji nad rozwi??zaniami, kt??ry pomog??yby zachowa??, a w wielu wypadkach odkry?? na nowo pi??kno polskich miast.

23 czerwca w Krakowie podczas seminarium zaprezentowane zostan?? r????ne do??wiadczenia i perspektywy dotycz??ce ochrony krajobrazu. W pierwszej cz????ci seminarium przyjrzymy si?? obecnej rzeczywisto??ci prawnej i por??wnamy j?? do projektowanych rozwi??za??. Nast??pnie b??dziemy mie?? okazj?? do poznania narz??dzi do oceny jako??ci krajobrazu i monitorowania zmian. W ko??cu spotkanie to, b??dzie okazj?? do poznania do??wiadcze?? miast w walce o pi??kny krajobraz. Przedstawione zostan?? perspektywy r????nej wielko??ci o??rodk??w, przede wszystkim z polski ale i zagranicy, oraz nowych i starych do??wiadcze??.

Osoby zainteresowane tematyk?? ochrony krajobrazu miejskiego, zapraszamy r??wnie?? do aktywnej formy udzia??u w seminarium poprzez zg??oszenie kr??tkich prezentacji, kt??re b??d?? prezentowane w trakcie specjalnej sesji organizowanej ??na zasadach zbli??onych do formu??y 3MT (3 minutes thesis)*
Wyst??pienia powinny dotyczy?? tematyki seminarium, w szczeg??lno??ci problem??w zarysowanych w poni??szych pytaniach:
Jakie s?? najlepsze praktyki miast w walce z reklamami? Jak reklamowa?? i nie szpeci??? Jakie stosowa?? narz??dzia do badania jako??ci krajobrazu???To tylko kilka z wielu pyta??, na kt??re wsp??lnie mo??emy poszuka?? odpowiedzi.??Czekamy na Wasze zg??oszenia (3TM) do 18 czerwca (23:59).

Udzia?? w seminarium jest bezp??atny. O udziale (biernym) decydowa?? b??dzie kolejno???? zg??osze??.

[ezcol_2third]

Zg??oszenie na seminarium:
bit.ly/seminarium_zg??oszenie

Zg??oszenie 3 minutowej prezentacji:
bit.ly/3min_o_krajobrazie

Miejsce:
Krak??w, Hotel Qubus, ul. Nadwi??la??ska 6??[/ezcol_2third] [ezcol_1third_end][/ezcol_1third_end]


Program seminarium
9:30????? 10:00
Rejestracja uczestnik??w

10:00???????10:15
Otwarcie, przywitanie go??ci

dr Wojciech Jarczewski, Dyrektor Instytutu Rozwoju Miast

10:15 ??? 11:35
Prawne i spo??eczne aspekty ochrony krajobrazu

dr Maciej??Nowak, Kierownik Pracowni Ekonomiki Przestrzennej, Zachodniopomorski??Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Problemy i dylematy prawne dotycz??ce gminnych uchwa?? reklamowych

Tatiana??Tymosiewicz, Zast??pca Dyrektora w Departamencie Polityki Przestrzennej, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
Ustawa krajobrazowa, cele i za??o??enia, funkcjonowanie, projektowane zmiany (kodeksowe)

dr in??.??Anna??Staniewska, Instytut Architektury Krajobrazu, Politechnika Krakowska
Krajobraz miasta a partycypacja spo??eczna

Ireneusz Krze??nicki,??Dyrektor Wydzia??u Prawnego, Nadzoru i Kontroli, Urz??d Wojew??dzki w ??odzi
Instrumenty nadzorcze Wojewody wobec uchwa?? krajobrazowych na przyk??adzie miasta ??odzi

Dyskusja

11:35 ?????11:50
Przerwa

11:50 ?????12:55
Narz??dzia do oceny jako??ci krajobrazu i monitorowania zmian

prof. dr hab. Jerzy??Solon, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN
Audyt krajobrazowy i krajobrazy priorytetowe – mo??liwe konsekwencje dla
planowania przestrzennego w gminach.

dr Szymon Chmielewski, Zak??ad Przyrodniczych Podstaw Le??nictwa, Uniwersytet Przyrodniczy??w??Lublinie
Zmierzy?? chaos reklamowy

Mi??osz Zankowski, Urz??d Marsza??kowski Wojew??dztwa Ma??opolskiego
Dzia??ania urz??du w sprawie wdra??ania ustawy krajobrazowej

Dyskusja

12:55 ?????13:20
Kalejdoskop (sesja 3MT)
Karolina Listwan-Franczak,??
Uniwersytet Jagielo??ski??
Wp??yw reklamy zewn??trznej jako narz??dzia kampanii wyborczej na okresowe kszta??towanie przestrzeni publicznej miast, na przyk??adzie miasta Krakowa

Mateusz Kulig, Instytut Rozwoju Miast
Reklama wielkopowierzchniowa a czytelno???? widok??w panoramicznych historycznych uk??ad??w urbanistycznych.

Karol Kwiatek,??Uniwersytet Jagiello??ski
Pomiar chaosu reklamowego

13:20 ?????13:35
Przerwa

13:35????? 15:10
Z praktyki miast

Andrzej Kalinowski, Kierownik Wydzia??u Planowania Przestrzennego i Gospodarki Nieruchomo??ciami, Urz??d Miasta Ciechanowa
Ciechanowskie do??wiadczenia z uchwa???? krajobrazow??

Bartosz Poniatowski, p.o. kierownika Oddzia??u Krajobrazu i Estetyki Miasta, Biuro Architekta Miasta, Urz??d Miasta ??odzi
Jak tworzy?? uchwa??y reklamowe? Zarys instrukcji w oparciu o do??wiadczenia ??odzi i Nysy

Alicja Bogalecka-Pabisiak, Wydzia?? Urbanistyki i Architektury, Urz??d Miasta Poznania
Poprawianie przestrzeni Poznania – czyli co robimy z reklamami

Jacek Pi??tek, Plastyk Miasta, Urz??d Miasta Gdyni
Analiza procesu estetyzacji przestrzeni publicznej Miasta Gdyni

dr Dorota Jopek, Katedra Gospodarki Regionalnej, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Wp??yw regulacji prawnych na kszta??towanie krajobrazu miejskiego Nowego Jorku

Dyskusja

15:10 ??? 15:25
Zako??czenie


*) Idea wyst??pienia polega na syntetycznej prezentacji swoich tez (wynikaj??cych np. z prowadzonych bada??, do??wiadcze?? itp.) w czasie nie d??u??szym ni?? 3 minuty. Dzi??ki zastosowaniu takiej formy uczestnicy maj?? mo??liwo???? zapoznania si?? z kluczowymi informacjami i stosunkowo du???? liczb?? wyst??pie??. Zg????bienie tematyki, kt??ra zwr??ci czyj???? uwag??, mo??liwe jest w ramach dyskusji po serii prezentacji lub poprzez indywidualny kontakt z osob?? prezentuj??c??.
Regu??y:
– 1 statyczny slajd (brak video, d??wi??k??w)
– 3 minuty wyst??pienia

ZAINTRYGUJ S??UCHACZY????OPOWIEDZ HISTORI??????POROZMAWIAJ

[ezcol_1third]
Inspiracja I
[/ezcol_1third] [ezcol_1third]Inspiracja II
[/ezcol_1third] [ezcol_1third_end]Video-poradnik[/ezcol_1third_end]


[ezcol_1third]Patronat honorowy

LogotypMIBpion-e1461321306144-min[/ezcol_1third] [ezcol_1third]

Partner wydarzenia

zmp

[/ezcol_1third] [ezcol_1third_end]

Patronat medialny

Urbnews.pl Logo-min

[/ezcol_1third_end]