Działania realizowane w ramach komponentu M-GIS

Jednym z komponentów realizowanych w ramach projektu predefiniowanego jest M-GIS, czyli miejski system informacji przestrzennej. Komponent ten realizowany jest przez członków zakładu Integratora Danych Miejskich IRMiR, którzy w pierwszych latach projektu wchodzili w skład Obserwatorium Polityki Miejskiej IRMiR.

Celem działań w ramach wskazanego komponentu było zwiększenie efektywności wykorzystania danych w urzędach miast – beneficjentów projektu. Cel ten zrealizowano poprzez kompleksowe wsparcie merytoryczne, szkoleniowe i narzędziowe.

Wsparcie merytoryczne objęło m.in. opracowanie pierwszej w Polsce publikacji kompleksowo poruszającej tematykę danych miejskich pt. „Zarządzanie danymi w miastach. Podręcznik dla samorządów.” Publikacja ta pozwoliła na rozpowszechnienie wiedzy o transformacji cyfrowej, źródłach danych miejskich, roli pełnomocnika ds. danych miejskich, zasadach pozyskiwania i udostępniania danych, otwartych danych czy zamówieniach publicznych związanych z zakupem danych i technologii. Podręcznik można pobrać bezpłatnie ze strony: https://www.eog.gov.pl/strony/aktualnosci/dane-miejskie-zarzadzanie-danymi-w-miastach-podrecznik-dla-samorzadow/.

W ramach wsparcia bezpośredniego dla miast, zespół projektowy przeprowadził inwentaryzację danych, dzięki którym 13 zainteresowanych miast otrzymało zbiorcze ewidencje, zawierające charakterystykę baz danych będących w ich posiadaniu. Działania doradcze obejmowały również przeprowadzenie działań audytowych takich jak inwentaryzacja systemów informatycznych urzędu pod kątem ich interoperacyjności, czy analiza przepływów danych. Do celów pierwszego badania należy zaliczyć ocenę możliwości współpracy systemów informatycznych, określenie poziomu otwartości baz danych a także importu i eksportu plików czy zakres danych wymienianych pomiędzy systemami ICT. Drugie badanie natomiast pozwoliło na kompleksowe zobrazowanie kierunków przekazywania danych pomiędzy komórkami urzędu i miejskimi spółkami a także umożliwiło identyfikację zapotrzebowania komórek urzędu na dane pochodzące z innych jednostek. Rzeczony audyt umożliwił dostarczenie samorządom szeregu wniosków i rekomendacji umożliwiających zwiększenie efektywności wykorzystania danych miejskich.

Zwieńczeniem działań audytowych był plan zarządzania danymi, który został przekazany 7 zainteresowanym urzędom miejskim. Plan był nie tylko podsumowaniem wniosków i rekomendacji z badań audytowych, ale zawierał również proponowany, indywidualny dla każdego miasta, harmonogram działań zwiększających efektywne wykorzystanie danych miejskich.

W ramach komponentu M-GIS miasta otrzymały również wsparcie szkoleniowe, które obejmowało m.in. warsztaty pt. „Jak zadbać o jakość danych?”, w których uczestniczyło łącznie około 200 pracowników samorządowych. Szkolenie w przystępny sposób wskazywało proste metody gromadzenia i zarządzania danymi w sposób umożliwiający ich łatwą analizę i ponowne, wielokrotne wykorzystanie.

Dopełnieniem merytorycznego i szkoleniowego wsparcia dla samorządów jest narzędzie M-GIS, czyli aplikacja mapowa dedykowana przede wszystkim wydziałom rozwoju i władzom miejskim, w ramach której integrowane są w formie przestrzennej różne źródła danych, których gestorem jest urząd miejski. Aplikacja umożliwia prowadzenie monitoringu poziomu rozwoju miasta i jakości życia mieszkańców, z uwzględnieniem wewnętrznego zróżnicowania. Do największych korzyści należy zaliczyć ułatwione podejmowanie decyzji wymagających wielu danych czy uproszczenie tworzenia raportów o stanie gminy, strategii rozwoju czy programów rewitalizacyjnych. Dane wdrożone w systemie zostały poddane standaryzacji i ujednoliceniu w ramach stałego modelu danych. Aplikacje wdrożono w 8 zainteresowanych miastach beneficjentach projektu.