Strategie samorządowe w Polsce – refleksyjnie i przyszłościowo

Zamów teraz

    Zamawiam

    Strategie samorządowe w Polsce – refleksyjnie i przyszłościowo Cena: 35,00 z?? brutto
    Prosz?? o wystawienie faktury VAT i upowa??niam wydawnictwo do wystawienia faktury VAT bez podpisu odbiorcy

    Zam??wienia b??d?? realizowane sukcesywnie w kolejno??ci nadsy??anych zg??osze??.

    Warto???? zam??wienia b??dzie powi??kszona o koszt przesy??ki wg cennika Poczty Polskiej.

    Szczeg????owe informacje mo??na uzyska??: pod numerem telefonu (012) 634-29-53 w. 15 od poniedzia??ku do pi??tku lub wysy??aj??c e-mail z zapytaniem na oficyna@irm.krakow.pl

    ??adne dane podane w formularzu nie s?? przetwarzane ani wykorzystywane w innych celach ni?? realizacja tego zam??wienia.

    Spis treści

    Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

    CZĘŚĆ I

    Rozwój — przestrzeń — obszar strategiczny

    1. Rozwój i przestrzeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

    1.1. W poszukiwaniu definicji rozwoju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

    1.2. Przestrzeń ma znaczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

    1. Obszar strategiczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

    2.1. Interesariusze — oby świadomi i zaangażowani . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41

    2.1.1. Zaangażowani współtwórcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44

    2.1.2. Aktywni destruktorzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

    2.1.3. Inspirujący kooperanci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

    2.1.4. Czujni konkurenci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50

    2.1.5. Potencjalni wspierający lub ograniczający . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51

    2.1.6. Pasywni nieświadomi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51

    2.2. Zasoby strategiczne obszaru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52

    2.3. Granice obszaru strategicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

    2.4. Wymiary obszaru strategicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63

    1. Rozwój obszaru strategicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

    3.1. Balans między konkurencją i współpracą — czyli modus operandi . . . . . . . . . . . . . 71

    3.2. Czynniki i bariery rozwoju obszaru strategicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78

    CZĘŚĆ II

    Różnorodność strategiczna

    1. Strategia — więcej niż dokument . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93

    4.1. Strategia i hasła pokrewne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94

    6 SPIS TREŚCI

    4.2. Perspektywy strategiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98

    4.2.1. Perspektywa planistyczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98

    4.2.2. Perspektywa ewolucyjna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100

    4.2.3. Perspektywa pozycyjna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102

    4.2.4. Perspektywa zasobowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103

    4.3. Strategiczne zderzenie biznesu i administracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104

    1. Strategie samorządowe jako element systemu zarządzania rozwojem ………….112

    5.1. Kontekst międzynarodowy strategii samorządowych w Polsce . . . . . . . . . . . . . . 113

    5.2. System zarządzania rozwojem Polski jako uwarunkowanie zewnętrzne strategii samorządowych. . . . . . . . . . . 120

    5.3. Strategie samorządowe w systemie dokumentów krajowych . . . . . . . . . . . . . . . . 130

    5.3.1. Strategie województw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131

    5.3.2. Strategie ponadlokalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133

    5.3.2.1. Strategie rozwoju powiatów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133

    5.3.2.2. Strategie rozwoju obszarów funkcjonalnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134

    5.3.2.3. Strategie zintegrowanych inwestycji terytorialnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136

    5.3.2.4. Strategie rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność . . . . . . . . . . . . . 137

    5.3.3. Strategie rozwoju gmin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138

    1. Cykle strategiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141

    6.1. Cykl planistyczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142

    6.2. Cykl ustawowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145

    6.3. Cykl polityczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147

    6.4. Cykl projektowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148

    CZĘŚĆ III

    Proces strategiczny

    1. Rdzeń procesu strategicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155

    7.1. Wizja i misja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155

    7.1.1. Twórzmy wizje i określajmy misje, pomimo trudności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159

    7.1.2. Wizja i misja z perspektywy zaangażowanych współtwórców . . . . . . . . . . . . . . 161

    7.1.3. Czynnik wspierający — budowanie zespołów i zarządzanie nimi . . . . . . . . . . . 164

    7.2. Plan . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170

    7.2.1. Trudne kształtowanie ścieżek realizacji wizji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176

    7.2.2. Plan z perspektywy zaangażowanych współtwórców . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177

    7.2.3. Czynnik wspierający — „strategia — dokument” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178

    7.3. Wdrażanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190

    7.3.1. Nie odkładajmy strategii na półkę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193

    7.3.2. Wdrażanie z perspektywy interesariuszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196

    7.3.3. Czynnik wspierający — opracowanie i realizacja programów strategicznych . . 197

    1. Zasoby procesu strategicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202

    8.1. Zasoby integrujące — zaufanie, współpraca, współodpowiedzialność . . . . . . . . . 203

    8.1.1. Wzmacnianie zasobów integrujących — na szczyt drabiny partycypacji . . . . . . 206

    8.1.2. Zasoby integrujące z perspektywy zaangażowanych współtwórców . . . . . . . . . 209

    8.2. Strategiczne zasoby wiedzy — diagnozowanie, monitorowanie, ocenianie . . . . . 211

    8.2.1. Przemiana danych w informacje strategiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218

    8.2.1.1. Źródła danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220

    8.2.1.2. Zakres tematyczny danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221

    8.2.1.3. Zakres czasowy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221

    8.2.1.4. Zakres przestrzenny danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222

    8.2.1.5. Wybór metod analizy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222

    8.2.1.6. Odwaga polityczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223

    8.2.1.7. Umiar w stosowaniu liczb i wskaźników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224

    8.2.1.8. Strategiczna refleksja i wyciąganie wniosków z informacji strategicznej . . . . 225

    8.2.2. Zasoby wiedzy — wyzwania przed zaangażowanymi współtwórcami . . . . . . . . 225

    ZAKOŃCZENIE

    1. Ku lepszej przyszłości samorządu terytorialnego? . . . . . . . . . . . . . . . . . 231

    9.1. Stare dylematy i trzecia droga . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231

    9.1.1. Rząd z samorządem, helisa i zaangażowani współtwórcy . . . . . . . . . . . . . . . . . 232

    9.1.2. Centralizacja, decentralizacja i współodpowiedzialność . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235

    9.1.3. Planowanie sektorowe, planowanie zintegrowane i planowanie procesów strategicznych

    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236

    9.1.4. Jednostki administracyjne, obszary funkcjonalne i obszary strategiczne . . . . . . 237

    9.1.5. Konkurencyjność, wyrównywanie i warunki dla integracji . . . . . . . . . . . . . . . . 239

    9.1.6. Subsydia, instrumenty zintegrowane i wdrażanie procesu strategicznego . . . . . 242

    9.2. Przyszłość kreślona przez świadomych obywateli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243

    9.2.1. Wybierajmy liderów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243

    9.2.2. Bądźmy spragnieni nowych możliwości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245

    9.2.3. Bądźmy współodpowiedzialnymi partnerami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246

    9.2.4. Pamiętajmy, że jesteśmy współtwórcami metaczynnika i metabariery rozwoju

    obszarów, w których żyjemy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247

    9.3. Pytania o przyszłość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247

    Podziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252

    Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254

    Indeks rzeczowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270

    Indeks osób . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278

    DO POBRANIA: StrategieSamorzadowe_online

    Cena PDF: 0,00 zł brutto

    ISBN 978-83-67231-46-6, e-ISBN 978-83-67231-45-9

    Cena książki: 35,00 zł brutto